Skladateljica na čelu Inotherma

Prva je glazbenica u obitelji, pijanistica koja je nakon diplome iz kompozicije i glazbene teorije na Akademiji za glazbu u Ljubljani nastavila poslijediplomski studij u Dresdenu, a majstorski završila u Münchenu. Danas je priznata skladateljica, docentica ljubljanske Akademije za glazbu na području kompozicije, najmlađa redovita članica predsjedništva SAZU te dobitnica dviju prestižnih nagrada za suvremenu glazbu: Fuxove za operno djelo Canvas i Erste Bank Kompositionspreis za skladateljski opus. Nina Šenk Kosem sve je to i još više. Majka je, supruga i direktorica najvećeg proizvođača aluminijskih ulaznih vrata u Europi.

Od tišine skladanja do orkestriranja poduzeća

U godinama skladanja Nina je izgradila zavidnu međunarodnu karijeru, obavijenu tišinom skladateljske sobe. No iz godine u godinu postajalo je jasnije da joj nedostaje nešto što sama glazba ne može stvoriti.

„Poziv umjetnice je lijep, ali usamljen“, kaže. „Nedostajao mi je kolektiv, kontakt s ljudima i svakodnevna dinamika. Zanimanje skladatelja sastoji se od dugih razdoblja samostalnog, često i usamljenog stvaranja, koja kulminiraju tek s nekoliko sati intenzivnog rada s orkestrom, što onemogućuje pravu ravnotežu između individualnog rada i grupne dinamike.“

Iako su je roditelji već više puta pitali kada će im se pridružiti u poduzeću, odluku je dugo odgađala – zbog male djece, stvaralačkog zamaha i prije svega osjećaja da još nije pravo vrijeme. No nakon gubitka majke, koja je godinama vodila poduzeće, nešto se prelomilo.

„Tada sam mnogo emocija prerađivala kroz glazbu i pisala djela posvećena njoj. Istodobno sam postala svjesna da samo glazbom društvu ne mogu zaista pomoći niti nešto promijeniti. Otkad radim u poduzeću, to se promijenilo“, kaže glazbenica koja danas zajedno s ocem vodi Inotherm.

Više zajedničkog nego što se čini

Zamjena notnog papira za uredski stol na prvi pogled izgleda kao zaokret od 180 stupnjeva, ali zapravo je riječ o prijelazu iz jedne strukture u drugu.

„Biti skladatelj znači biti strateg. Moraš znati predvidjeti formu, razmišljati cjelovito i unaprijed te povezivati naizgled nespojive dijelove u harmoničnu cjelinu“, kaže Nina. Posao slobodne umjetnice, osobito skladateljice, nikako nije samo stvaranje glazbe. Uključuje i marketing, administraciju, računovodstvo, komunikaciju s naručiteljima i orkestrima u različitim državama i jezicima. „Uspješan skladatelj mora imati osjećaj za važnost rada, odgovornost i organizaciju“, dodaje.

Ono što je u poduzetništvu najviše oduševljava jest svakodnevni timski rad kroz razmjenu ideja, različite poglede i traženje zajedničkih rješenja s različitim ljudima. Njezin novi orkestar možda nema instrumenata, ali i ovdje postoji harmonija glasova, povezivanje i slušanje s ciljem zajedničkog uspjeha.

Umjetnost vođenja i vođenje umjetnosti

„Jesam li dobra u onome što sada radim? Ne znam. Znam samo da se trudim jednako kao i kad sam bila skladateljica“, kaže mlada direktorica sa skromnošću koja je iskrena i urođena, oblikovana radom njezinih roditelja.

Potvrđuje da ju je glazba naučila preciznosti, strpljenju i ponajprije pravom slušanju. „Dobar skladatelj nije onaj koji u skladbu uključi sve što zna. Dobar skladatelj je onaj koji zna prepoznati što u određenom trenutku svaki pojedinac može pridonijeti kako bi orkestar u cjelini postigao najbolji mogući učinak.“

Na isti način kao što stoji pred orkestrom, danas sjedi među ljudima. Ona je skladateljica s vlastitom vizijom koja mora u nekoliko minuta uvjeriti stotinu glazbenika da njezino djelo odsviraju srcem. U poduzeću vrijedi isti princip – pronaći zajednički ritam, jasno i s poštovanjem reći koji je cilj i povezati različitosti u nešto što zvuči kao uigrana cjelina.

Uglazbiti Inotherm

Kad bi Inotherm bio orkestralna skladba, po Nininim bi riječima zvučao kao sam život – sa svim usponima i padovima. Imao bi trenutke ljubavi i mekoće, usklađene suradnje, ali i odlomke nemira, oluja i snažnog ritma.

„Mi smo šareni mozaik priča, svatko sa svojom ulogom i tonom, ali svi s istom vizijom. Kao brod koji plovi u istom smjeru bez obzira na to je li more mirno ili uzburkano“, kaže. Ta skladba još nije nastala, ali osjeća da je jednog dana čeka. „Hoću li reći da će skladba govoriti o Inothermu ili ne, to ne otkrivam“, dodaje uz osmijeh.

Glazba koja još odzvanja

Iako danas sklada umjerenije, ostaje vjerna glazbi. Godišnje napiše dvije skladbe jer je umjetničko stvaranje dio njezina identiteta kojeg nikada ne namjerava u potpunosti napustiti.

Njezin stvaralački potpis i dalje je snažno prisutan jer njezina djela i dalje žive na koncertnim pozornicama diljem Europe. U idućoj godini očekuje je večer njezine glazbe u Münchenu te nastupi na festivalima u Stuttgartu i Berlinu.

Nina Šenk Kosem dokazuje da glazba i poduzetništvo nisu nužno suprotni svjetovi, već dvije različite manifestacije iste stvaralačke snage. To može biti simfonija ili strategija, melodija ili vizija – stvaralaštvo na kraju krajeva nema samo jedno lice.